Organizația HORA susține actuala...

18/09/2019

Ministerul Finantelor a agreat p...

07/08/2019

Specialiștii din industria HoReC...

17/04/2019

​HARTA INTERACTIVĂ a turismului...

13/04/2019

Specialiștii din industria HoReC...

02/04/2019

Hochland relansează gama de spec...

26/03/2019

1/5
Please reload

Consumul de bere in 2014

04/07/2014

Dupa un 2012 care indica o revenire a pietei pe un trend pozitiv, consumul de bere a inregistrat anul trecut o scadere, conform datelor oferite de Asociatia Berarii Romaniei. Cresterea accizei, vremea nefavorabila si conditiile economice dificile au avut impact negativ asupra industriei de bere si, inevitabil, asupra sectorului horeca, acesta inregistrand, la randul lui, un trend negativ.

Conform raportului „The Contribution made by Beer to the European Economy“ dezvoltat de Ernst&Young and Regioplan pentru Berarii Europei, si care prezinta datele din 2012, in ceea ce priveste consumul de bere, Romania se situa pe locul 6 dupa Cehia, Austria, Germania, Polonia si Lituania. 
„Piata berii din Romania nu a trecut printr-o perioada fasta in ultimii ani. In ciuda eforturilor producatorilor locali de a mentine trendul pozitiv din 2012, piata berii a inregistrat o contractie semnificativa anul trecut. In acest context, in care nivelul consumului a coborat la 81 l/ cap de locuitor, este posibil ca Romania sa fi pierdut pozitia pe care o ocupa in 2012“, spune Constantin Bratu, director general Asociatia Berarii Romaniei.


Tot la nivelul anului 2012, ponderea consumului in horeca in totalul vanzarilor de bere, atingea in Romania, potrivit unui studiu realizat de Berarii Europei, 22%, in scadere cu 6 procente fata de 2010. Este evident ca presiunea pe buzunarul romanilor, din cauza crizei financiare, dar si a masurilor fiscale care au vizat cresterea accizei la bere, si-au pus amprenta si pe acest segment de piata.
Mai mult, in 2012, consumul casnic de bere a continuat sa creasca, insa piata de retail in crestere a generat o scadere a consumului de bere in baruri, pub-uri si restaurante, in linie cu tendinta prezenta si in multe alte state membre ale Uniunii Europene.

 

Astfel, tot mai multi consumatori romani opteaza pentru o bere mai ieftina, o tendinta care a devenit tot mai pronuntata in ultimii ani, conform studiului mentionat. Cum berea la sticla este, in general, mai scumpa decat cea la doza, vanzarea de bere la sticla a inregistrat, de asemenea, un declin semnificativ incepand cu anul 2008. In acelasi timp, companiile producatoare de bere au subliniat faptul ca diferenta de pret intre segmentele de produse inferioare si cele superioare este in scadere, respectiv, prin vanzarea de bere la PET de dimensiune mare, segmentul inferior a castigat mai mult teren in detrimentul segmentului superior. 


In acest sens, un declin puternic s-a simtit, in special, in zona de horeca, datorita intrarii ambalajelor PET in acest sector, care afecteaza ponderea pe care o are berea la sticla. Acest fapt spune ca, in continuare, chiar si in horeca, oamenii se uita la banii pe care ii au in portofel.

 

O alta tendinta pe piata berii din Romania a fost si intensificarea concurentei, generand o scadere a marjelor si o presiune asupra companiilor producatoare de bere de a-si promova brandurile proprii. Companiile producatoare de bere s-au confruntat, de asemenea, cu o crestere a costurilor la materiile prime, a energiei si utilitatilor implicate in procesul de fabricare.


„Piata de bere din Romania este foarte dinamica si competitiva, peste 200 de marci de bere internationale, nationale si regionale fiind disponibile aici.


2013 a fost un an dificil pentru piata din Romania din cauza mediului economic nefavorabil, vremii reci care a durat mult timp si, nu in ultimul rand, cresterii accizei. Acesti factori influenteaza activitatea de pe piata de bere si comportamentul consumatorilor si rezulta intr-o cerere mai mica pe piata“, spune Onno Rombouts, managing director, Heineken Romania, companie care are in portofoliu, pentru sectorul horeca, 26 de branduri de bere din toate categoriile: alcoolica, non-alcoolica si mixuri de bere.

Consum asociat cu o stare de spirit
Puterea de cumparare, nivelul de optimism al romanilor vizavi de starea economiei, precum si conditiile meteo sunt factorii care isi pun amprenta asupra obiceiurilor de consum ale iubitorilor de bere. Ultimii ani au fost ani dificili din toate aceste puncte de vedere, iar comportamentul romanilor in ceea ce priveste petrecerea timpului liber s-a modificat. A fost evidenta o orientare a consumului de bere de pe terase, catre consumul acasa, iar acest lucru a avut loc in special din considerente financiare. 
In ceea ce priveste gusturile, consumatorul a devenit mai sofisticat, mai ales odata cu intrarea mixurilor de bere, segment care a crescut si pe care, probabil, o sa se observe anul acesta o competitie acerba, deoarece aproape toti producatorii si-au lansat mai multe mixuri, fiind primite foarte bine de catre toate tipurile de consumatori.

 

In acelasi timp, de multe ori, comportamentul consumatorilor este influentat de experientele anterioare pe care acestia le-au avut cu brandul. Astfel ca, managerii horeca achizitioneaza berea in functie de campania derulata de producator, dar si de notorietatea marcilor, de oferta, de activitatile de promovare pe care le are producatorul/distribuitorul depinzand totul, pana la urma, de profitul ce i l-ar putea aduce.

 

Intr-o alta ordine de idei, producatorii de bere isi doresc sa  readuca in atentia consumatorului berea la draught, cu proprietatile ei, de multe ori, nedeclarate: bere proaspata, care se poate servi pe loc, in pahare si in halbe branduite, fapt ce genereaza o experienta aparte cu produsul respectiv. In Romania, comparativ cu alte tari, cultura la draught nu este dezvoltata, din pacate, existand si preconceptia ca berea la draught poate fi „indoita“. Astfel, desi horeca este singurul loc in care consumatorii se pot bucura de o bere la draught, per total, vanzarile de bere la sticla sunt mult mai mari in acest sector decat cele la draught. Respectiv, la nivelul anului 2013, ponderea berii la draught in total vanzari se situa la 3,4%, in timp ce sticlei ii reveneau 26,3%, conform datelor oferite de Asociatia Berarii Romaniei.
„Avem o echipa de tehnicieni care asigura serviciul de intretinere pentru tot echipamentul necesar servirii la draught, iar acest lucru se realizeaza cu rigoare si atentie, pentru ca berea sa ajunga in cele mai bune conditii la consumatorul final. Un alt target al nostru este acela de a convinge consumatorul de faptul ca berea este potrivita nu doar in sezonul cald, astfel ca anul trecut am avut o campanie puternica pe segmentul berii la draught, incepand cu luna noiembrie“, precizeaza Cristina Luca, On Premise & Events National Channel Manager, Ursus Breweries, companie care are in portofoliu cele mai vechi trei branduri din Romania: Timisoreana (cea mai veche atestare, respectiv din anul 1718), Ursus (1878), Ciucas (1892).


„Prin toate activitatile noastre am reusit sa pozitionam berile romanesti printre primele in portofoliul clientilor horeca si in mintea consumatorilor, avand in vedere ca una din trei beri consumate in Romania este din portofoliul nostru. Acest trend trebuie construit in continuare, respectiv acela de a consuma marci romanesti, de traditie. Acesta este un atu pe care il valorificam in continuare“, completeaza reprezentanta Ursus Breweries.

Un semnal de alarma
Sectorul berii este unul dintre putinele sectoare din Romania care are inca o productie locala in crestere. Mai mult de 95% din consumul total de bere din Romania este produs la nivel local, conform studiului „The Contribution made by Beer to the European Economy“, realizat de EY si Regioplan pentru asociatia Berarii Europei. Acest lucru este, de asemenea, demonstrat de datele privind importurile din statele membre ale UE si terte tari, care sunt relativ scazute.


In 2012, pe piata berii din Romania functionau 17 unitati de productie, inclusiv doua micro fabrici, apartinand celor 12 companii producatoare de bere, cu mult mai putin decat in urma cu 20 de ani, cand existau peste 100 de centre de productie. 


Cu toate acestea, sectorul berii din Romania reprezinta un real stimul pentru economia locala, inclusiv la nivelul industriei ospitalitatii. Conform Asociatiei Berarii Romaniei, 36.600 locuri de munca din horeca se datoreaza vanzarii de bere, iar valoarea totala cheltuita de romani in horeca pentru consumul berii este de 800 milioane euro (incluzand TVA). Mai mult, de la un numar semnificativ de locuri de munca create in toate activitatile conexe producerii si comercializarii berii – 76.700 mai exact, pana la contributiile importante la bugetul de stat, sectorul berii este un motor de crestere pentru intreaga economie.

 

„Am dorit sa fac aceste precizari pentru ca este foarte important, atunci cand vorbim despre piata berii si evolutia sa, intr-un sens sau altul, sa avem o viziune de ansamblu in ceea ce priveste impactul pe care il poate avea asupra altor sectoare de activitate; impactul poate fi atat intr-un sens pozitiv, in conditiile in care piata berii creste, dar si in sens negativ, cand are loc o contractie la nivelul ei. Credem ca a gasi acele solutii de stimulare a dezvoltarii pietei berii sunt cele care pot genera mai departe efecte pozitive pentru romani. 


Speram ca, pe baza experientelor din 2013, autoritatile romane vor trage concluziile corecte si vor aplica masuri care sa sustina dezvoltarea acestui sector, in beneficiul romanilor, permitandu-le sa petreaca mai multe momente placute savurand o bere rece, alaturi de familie sau prieteni, pe o terasa“, precizeaza presedintele Asociatiei Berarii Romaniei. 


Asadar, sectorul berii se afla sub presiune, fiind posibil sa se relaxeze daca se inregistreaza temperaturi favorabile in aceasta vara, care ar da un impuls consumului, dar si prin introducerea, in continuare, a unor produse noi pe piata, care sa genereze cerere noua, sau o crestere a economiei romanesti intr-un ritm mai alert decat in ultimii ani, ceea ce ar duce la o putere de consum mai mare.


De bun augur pentru 2014 este si debutul sezonului cu un eveniment sportiv de anvergura, Campionatul Mondial de Fotbal, care in sine creeaza un context specific consumului berii.

Tags :

Please reload

Parteneri