Corina Martin (FAPT): Solicitam...

17/03/2020

72 de evenimente de Street Food...

05/03/2020

ANBCT Romania a incheiat anul 20...

08/01/2020

Cele 7️ produse tradiționale din...

08/01/2020

Masterclass „Bella Italia” dedic...

04/12/2019

Niro Investment Group a semnat c...

01/12/2019

1/5
Please reload

Esti civilizat in restaurant? 15 reguli de aur, recomandate de catre chelnerii romani

09/08/2014

Chelnerii reprezintă imaginea unui restaurant. Dacă ceva nu merge conform planurilor, oaspetii ii fac imediat responsabili pentru neajunsurile lor. Misiunea lor este să ajute, dar, câteodată, clienţii le fac job-urile mai dificile fără ca măcar să ştie. Iată câteva lucruri pe care fiecare client ar trebui să le cunoască:

1. Locul tău nu este aleatoriu: în funcţie de rotaţiile secţiunilor între chelneri, două persoane nu pot sta la o masă de patru şi rezervările s-ar putea să vă plaseze lângă bucătărie şi nu lângă fereastră.

 

2. Nu îţi întrerupe chelnerul în timpul introducerii sale: el vrea pur şi simplu să îţi ureze bun venit , să îţi spună numele său pentru referinţe viitoare şi să te întrebe dacă vrei să ştii care sunt meniurile speciale. Este nepoliticos să îl întrerupi, comanda ta de băutură poate aştepta 30 de secunde.

 

3. Dacă te grăbeşti, spune-i chelnerului imediat ce ajungi în restaurant. În primul rând, dacă te grăbeşti, ar trebui să iei în considerare varianta unui restaurant tip fast food. Dacă alegi totuşi un restaurant în care se stă la mese şi te grăbeşti, dacă îţi anunţi chelnerul, el va face tot ce este posibil pentru a grăbi comanda ta în bucătărie.

4. Spune-i un chelner că eşti pregătit să comanzi, doar atunci când chiar eşti pregătit. Economiseşti astfel din timpul pe care l-ar petrece stând lângă tine, în timp ce încă te gândeşti.

 

5. Dacă vrei condimente suplimentare, comandă-le odată cu felul de mâncare. În acest mod, economiseşti din timpul chelnerului care ar face un drum suplimentar pentru aceste condimente.

 

6. Uită-te la chelnerul tău în timp ce comanzi. Aceasta este nu doar o formă de respect, dar îl face să înţeleagă mai bine comanda într-un restaurant aglomerat.

 

7. Permite-i partenerului de masă să comande pentru el. Astfel, el poate oferi răspunsul la întrebări suplimentare precum “Cum aţi prefera să fie gătită carnea?” sau “Aţi vrea şi cartofi prăjiţi împreună cu salata?”

8. Chelnerii nu pot să citească gândurile. Comunicaţi nelămuririle chelnerului şi nu vă aşteptaţi ca el sau ea să vă înţeleagă subtilităţile. Spuneţi-i despre alergiile voastre, condimentele ce nu vă plac sau dezamăgirea vizavi de serviciul oferit astfel încât să vă ofere soluţii.

 

9. Înţelegeţi că nu chelnerii sunt cei care vă pregătesc băuturile sau mâncarea. Membrii restaurantului lucrează în echipă, dar, din păcate, chelenerul face faţă tuturor greşelilor. Când vă plângeţi despre durata aducerii băuturilor, ar trebui să luaţi în calcul faptul că poate şi chelnerii stau la bar aşteptându-le la fel de nerăbdători precum voi.

 

10. Ţineţi cont de durata preparării felului comandat. Dacă cereţi o friptură bine făcută şi un mojito, ar trebui să conştientizaţi că va dura mult mai mult decât o porţie de cartofi prăjiţi şi o bere.

 

11. Nu vă pocniţi degetele, nu atingeţi chelnerul şi nu fluieraţi când vreţi ceva. Dovezi în plus ale lipsei de respect faţă de un job care oricum nu este glorificat, îl vor pune pe chelner într-o situaţie stânjenitoare.

12. Nu îl întrerupeţi pe chelner în timp ce serveşte la o altă masă. Astfel, îl veţi jigni nu doar pe el, dar şi pe ceilalţi clienţi.

 

13. Nu permiteţi copiilor cu care aţi venit să alerge pe lângă mese. Chiar dacă vi se pare drăguţ, s-ar putea să lovească chelneri care aduc platouri grele şi fierbinţi, iar o coliziune ar putea fi periculoasă.

 

14. Majoritatea chelnerilor primesc un salariu mic, veniturile suplimentare fiind aduse de bacşişuri. Doar un procent din bacşiş este alocat chelnerilor, restul merge către ceilalţi membri ai echipei. Chiar dacă bacşişurile nu sunt obligatorii, este indicat să lăsaţi unul, în cazul în care servirea nu a fost proastă. Chelnerii apreciază bacşişurile de 20% din comandă şi aşteaptă cel puţin 15%. ( Daca aveti dificultati de calcul, exact in momentul platii, va recomandam un calculator pentru Tips-ul aferent. )

 

15. Jobul de chelner nu este întotdeauna cariera lui. Mulţi dintre clienţi îi tratează de sus pe cei care îi servesc, dar uită că acesta s-ar putea să fie un job temporar, între alte locuri de muncă sau care îi permită să se întreţină pe perioada studiilor.

 

Nu uitati, cand mergeti la un restaurant, dumneavoastra sunteti considerat un oaspete, iar ospatarul este gazda. Dupa cum bine stiti, de fiecare data cand mergeti in vizita la cineva, gazda merita cel putin un zambet si un salut initial. 

 

Andreea Kelesi, Top Hospitality

 

Please reload

Parteneri