Organizația HORA susține actuala...

18/09/2019

Ministerul Finantelor a agreat p...

07/08/2019

Specialiștii din industria HoReC...

17/04/2019

​HARTA INTERACTIVĂ a turismului...

13/04/2019

Specialiștii din industria HoReC...

02/04/2019

Hochland relansează gama de spec...

26/03/2019

1/5
Please reload

"Litoralul pentru toți" nu e o afacere pentru toți hotelierii

04/09/2015

Turiștii care ajung la mare după 1 septembrie prin programul cu prețuri reduse "Litoralul pentru toți" nu sunt nici cei mai săraci, nici cei mai nepretențioși. Chiar dacă plătesc 2-400 de lei pentru un sejur de șase nopți la mare, cât ar fi dat cu doar câteva săptămâni înainte pe o singură noapte de cazare în același hotel de 2, 3 sau 4 stele, vor să fie tratați exact ca și cum ar fi venit în vârf de sezon. În această ecuație, sunt trei feluri de hotelieri: unii care spun că la banii ăștia nu le pot oferi condiții bune turiștilor, și refuză să intre în program, alții care cred același lucru, dar primesc, totuși, turiști, și a treia categorie, a acelora care cred că oferă condiții decente, primesc turiștii și spun că au și un mic profit de pe urma lor.

 

"E foarte dificil să spui că programul e rentabil dacă vrei să ai condiții de calitate. M-am mai înscris și eu cu hotelul, dar foarte rar. Dacă vrei, cât de cât, să oferi condiții bune unui turist, eu zic că nu prea te poți încadra în acești bani. Turistul vine și are pretenții", a explicat pentru Profit.ro Virgil Stancu, proprietarul hotelului Paradiso din Mangalia. El spune că de câte ori a intrat în programul "Litoralul pentru toți", a fost o inițiativă de genul "Hai să dau și eu niște locuri, dacă toată lumea se bagă". A constatat atunci, însă, că turiștii vin cu pretenții exagerate pentru banii plătiți. "La mine, fiind bufet suedez, mi-e foarte greu să-i despart de ceilalți turiști și să le dau altfel de mâncare, mai ieftină. Dacă îi pun la altă masă și îi servesc cu ceva mai ieftin, urlă că ei au plătit. Dacă îi bag la bufet suedez, nu mai e rentabil. Doar dacă le arunci două felii de salam în farfurie îți scoți prețul. Deci dacă vrei să le oferi condiții bune și să le dai o lenjerie cum trebuie, ieși pe pierdere, fără discuție", adaugă Virgil Stancu.

Hotelierul spune că este mai avantajos să facă programe speciale pentru pensionari sau studenți, care nu vin cu pretenții la acești bani, decât să se complice cu turiștii care ajung prin "Litoralul pentru toți" și care "sunt oameni cu multe pretenții".

 

Gradul de ocupare la mare începe să scadă după sezon, iar programul "Litoralul pentru toți" nu face decât să vină în ajutorul hotelierilor care, deși oferă tarife scăzute, sunt avantajați pentru că încă le vin turiști, susțin alți hotelieri.

 

"Tariful pentru program nu a fost modificat în ultimii patru ani,deci este foarte mic și se află sub costuri. Este rentabil să intri în program doar dacă ai peste 50% din capacitate ocupată sau dacă ești inconștient și nu îți faci calcule", spune Dragoș Răducan, prim-vicepreședintele Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR). Mulți hotelieri intră în program pentru că mai au camere vândute la tarif de contract în această perioadă, deci nu pot închide hotelul, și atunci orice încasare suplimentară este binevenită. "Este un venit binevenit, care ne completează încasările în această perioadă. Peste 80% din cei care vin dupa 1 septembrie la noi ajung prin Litoralul pentru toți, restul vin pe alte programe. Cei mai mulți caută all inclusive", afirmă George Guci, proprietarul hotelurilor all inclusive Dorna și Modern din Mamaia.

 

Turiștii, mai puțini decât sticlele goale de pe plajă după 15 septembie

 

Numărul turiștilor scade drastic după 15 septembrie, deși programul mai funcționează până pe 11 octombrie. Prima serie se completează, apoi numărul începe sa scadă, astfel că în ultimele zile de mai rămân la mare doar câteva sute de persoane, spune Răducan. În acest an s-au înscris 42 de hoteluri, din cele în jur de 200 care funcționează pe litoral, care pun la dispoziție în jur de 4.500 de locuri pe serie. Progamul a fost lansat în anul 2002, când au fost înscrise în jur de 30 de hoteluri, care puneau la dispoziția turiștilor 1.200 de locuri pe serie.

Gigi Marzavan, administratorul unic al hotelului Decebal din Neptun spune că în condițiile în care hotelurile sunt obligate să rămână deschise șase luni, orice venit în capetele de sezon e bun, pentru că cheltuielile oricum există. "Nu zicem că e rentabil, dar e funcțional. Dacă tot suntem obligați să ținem hotelurile deschise ... Nu ai putea să trăiești doar din Litoralul pentru toți. Ca profitabilitate, e spre zero, de-abia își acoperă costurile, dar măcar nu stă hotelul gol", este filosofia lanțului Unita, exprimată de Lucian Stanciu, directorul comercial. Și THR Marea Neagră a intrat în program cu mai multe hoteluri de 2, 3 și 4 stele. Cele mai căutate sunt cele de 4 stele, dar și cele de 2 sunt cerute. În această perioadă, jumătate din turiști vin prin "Litoralul pentru toți", iar cealaltă jumătate prin Casa de Pensii. "E rentabil programul, pentru că avem câteva unități care sunt pline", afirmă Virgil Stan, directorul general al THR Marea Neagră, parte a SIF Transilvania.

 

Turoperatorii câștigă doar 5 lei pe sejur pentru fiecare turist

Nici pentru agenții programul nu e o afacere prea profitabilă, însă orice e mai bun ca nimic. "Pentru noi, ca turoperatori, câștigurile prin acest program sunt foarte mici. Câștigăm cam 5 lei pe om la o vacanță de cinci zile la un hotel de două stele", declară pentru Profit.ro Adrian Voican, directorul general al Bibi Touring, una dintre cele mai mari agenții din țară specializate în turismul intern. Programul, susținut în totalitate de mediul privat, a fost lansat cu fast de Agaton în vremea în care era ministru al Turismului, care l-a deturnat într-un program social. La început, pentru a se înscrie, un turist avea nevoie de o adeverință de elev/student/pensionar, ca în comunism. "A fost și este singurul program social susținut de mediul privat. Nu vezi reduceri la carne, sucuri sau cartofi pentru cei fără bani! Cu toate acestea, statul trage de hotelierii care intră în program ca și cum ar avea încasări normale în această perioadă. Nu se fac reduceri la transport, iar restaurantele și terasele nu reduc prețurile", crede Dragoș Răducan de la FPTR.

 

Pentru cei care merg la mare pe bani puțini, problemele vpr începe de luni, când cele mai multe hoteluri, mai ales din sudul litoralului, se vor închide. "Se vor închide practic, pentru că teoretic le vom ține deschise, ca să arătăm Guvernului că respectăm legea. Le închidem pentru că nu mai vine lumea. Noi suntem obligați să le ținem deschise șase luni pe an, dar ăia cu restaurantele și cu chioșcurile nu sunt obligați. Și atunci turistul de ce să mai vină, dacă în afară de hotel, totul e închis în jur?", întreabă retoric Lucian Stanciu de la Unita. Așa că, după 7 septembrie, la mare vor rămâne doar turiștii care nu se supără prea tare că terasele și restaurantele din jur sunt închise, că pe plajă sunt mai multe sticle goale și pungi decât oameni și că, în afară de insula care a devenit hotelul în care stau, nu mai e nicio mișcare în zonă, cu excepția frunzelor alungate din copaci de toamnă. Dar marea înseamnă în primul rând poezie, iar cei care acceptă să plătească chiar și prețuri modice pentru acest decor sunt cei mai romantici dintre noi.

 

sursa

Please reload

Parteneri