Organizația HORA susține actuala...

18/09/2019

Ministerul Finantelor a agreat p...

07/08/2019

Specialiștii din industria HoReC...

17/04/2019

​HARTA INTERACTIVĂ a turismului...

13/04/2019

Specialiștii din industria HoReC...

02/04/2019

Hochland relansează gama de spec...

26/03/2019

1/5
Please reload

Satul cel Verde al lui Dragoș Anastasiu

29/09/2015

Este clar, nu mai încape niciun dubiu: Delta chiar i-a furat inima lui Dragoș Anastasiu. Alter­na­tiva nu există. Nu, nu în cazul acesta.

 

Cum orice loc are povestea lui, și despre Delta Dunării se pot spune multe: de câțiva ani încoace, se tot transformă, unii vin și vor să investească, alții vin și pleacă. Astăzi, „cea mai frumoasă destinație din țară“, așa cum o numesc turiștii, se pregătește să spargă niște tipare și să iasă în lume.

 

Actorii principali? Investitorii, cei care au văzut în Deltă un loc exotic, mult peste altele aflate la mii de kilometri depărtare. Soluția? Sindicalizarea, lucrul în echipă, ochii larg deschiși, investițiile. Motorul principal? Dragoș Anastasiu, președintele grupului Eurolines România şi TUI TravelCenter, proaspăt investitor aici și îndrăgostit iremediabil.

 

Ca într-o ordine firească a lucrurilor, proiectul pe care omul de afaceri îl are acum în Deltă se dezvoltă la momentul potrivit, cu o precizie aproape nemțească. Nici mai devreme, nici mai târziu.

 

„Chiar acum, peste trei ore, plec acolo“. Cum altfel, parcă te întrebi sau.. parcă te miri că mai consumi un pic din timpul lui prin București: în vara asta nu l-a prins Capitala mai deloc și nici o altă destinație; Anastasiu aproape că s-a mutat cu totul la Green Village, „o provocare, un exercițiu complex, o adevărată lecție de antreprenoriat“.

 

«Acolo era mlaștină»

Da, admite el, este clar că nu știa ce îl așteaptă. Cu o puternică admirație față de cel de la care a cumpărat Green Village - „Omul ăsta (n.r. - Sorin Marin) a investit acolo 8 milioane de euro, în momentul în care lumea o luase razna și în care terenul se dusese la 120-130 euro pe mp“ -, Anastasiu o spune, accentuând fiecare sunet și fiecare silabă, că nu are niciun merit pentru ceea ce s-a clădit acolo. „Este superb. Este cea mai frumoasă locație și cel mai frumos loc din România. Eu acum realizez ce înseamnă să construiești acolo, ce înseamnă să renovezi. Acolo era mlaștină. Iar proiectul este uriaș. Ce a făcut omul ăsta acolo este absolut demențial“, exclamă antreprenorul. (O informație de detaliu: Anastasiu a devenit, anul trecut, unul dintre acționarii principali ai complexul hotelier de patru stele Green Village din Deltă, tranzacția fiind „confirmată“ la „câteva milioane de euro“. Întrebat atunci  „De ce  Green Village în Sfântu Gheorghe?“, acesta a răspuns simplu:  „Pentru că este «unicat în lume», este locul unde se varsă Dunărea în mare, având în imediata vecinătate 30 de kilometri de plajă salbatică la Marea Neagră“).

 

Numărând de un an încoace, omul de afaceri spune că s-au adunat vreo 500 de mii de euro, bani investiți, mult peste suma prevăzută anterior. Dar nu regretă niciun cent cheltuit în plus. Pentru că, acolo, nu este doar un hotel, ci „implică transport, logistică, implică șase hectare, implică spații verzi, tâmplărie, instalații, trei cinematografe în interior, și unul în exterior, un camping cu 600-700 de locuri, canalizare, racordare la gaze, etc“.

 

O înșiruire de activități descrise cu entuziasm de Anastasiu. Iar entuziasmul lui se păstrează chiar și atunci când oamenii din sat ies în afara timpului sau muncesc într-un ritm molcom, străin orășenilor. „Acolo nu există timp. Nu există «hai să facem azi la ora 5 ceva». Există: «Las’ că facem... facem noi, vedem noi»“, o spune el, mai în glumă, mai în serios.

 

Potențial: venituri de peste 1,5 mil. euro

În total, 100 de oameni au lucrat, în vara asta, la Green Village, veniturile estimate pentru 2015 fiind de un milion de euro, cu 80% grad de ocupare în iulie și august. „Iar potențialul este de cel puțin 1,5 milioane de euro, din cazare și masă. Nu vorbesc de chestii suplimentare, pe care nu le-am pus. Acolo poți să faci bani din evenimente, din cinematograf, din magazin, din suveniruri, din caiace“, continuă antreprenorul.

 

Anastasiu mizează mult și pe străini, mai ales că, ultimii veniți (majoritatea nemți) și-au spus că își vor aduce și familiile. Fără doar și poate, oricât de mulți străini sunt așteptați, este clar că Delta trebuie oferită ca o destinație exotică.

 

„De exemplu, cei care merg în Vietnam fac 20 de ore până acolo. Nu îi deranjează să facă atâtea ore pentru că este exotic. Iar noi nu suntem mai prejos, cu tot ce putem oferi. Trebuie să vindem Delta ca o destinație exotică. Este adevărat că durează două ore cu avionul, încă cinci ore până ajungi aici, dar și când ajungi...“,  explică Anastasiu. Și încă o informație de detaliu: statisticile arată că numărul turiștilor care ajung în Delta Dunării a scăzut de aproape trei ori, de la Revoluție încoace; astfel, dacă în 1989, mergeau în Deltă 155.000 de persoane, în 2014 s-au înregistrat 55.000 de turiști. Oricum ar fi, Dragoș Anastasiu spune că Delta nu înseamnă turism de masă. „Și nici nu trebuie să faci turism de masă, nu ai cum. În Sfântu Gheorghe, orice am face, mai mult de 1.500 de oameni nu intră. Unde să îi pui? Pe străzi?“, se întreabă retoric omul de afaceri.

 

Până la „noi ordine“ legate de investiții, Anastasiu are și alte planuri: încearcă să adune toți oamenii care vor să facă ceva mai mult pentru Deltă, să-și unească forțele, „să sindicalizeze“. „Le trebuie un motor acolo. Partea bună e ca toți vor să se implice. Toată lumea e chitită pe Deltă și e chitită bine. Chiar și primarul. Când am intrat acolo, i-am chemat pe toți la o masă și le-am zis: «Băi fraților, haideți să facem împreună că singuri nu putem, haideți împreună să facem transporturile, împreună să facem achizițiile, împreună să facem excursiile că altfel ne ducem naibii». Și nu am avut timp, din păcate, în sezonul ăsta, să fac prea multe, dar acum,  din septembrie, o să am timp să mă ocup de sindicalizare“, explică antreprenorul.

 

Trecând de la particular la general, potrivit strategiei „Romanian Business Leaders“ și a Coaliției pentru Dezvolatarea României, pe următorii cinci ani, turismul este una dintre cele cinci industrii principale de dezvoltare pentru IMM-uri, pe lângă agricultură, IT, cercetare și dezvoltare. „Sunt convins că, dacă vom fi mai serioși în a privi turismul, dacă nu vom mai aștepta atât de mult de la stat și vom face noi, industria, vom putea crește foarte bine“, explică Dragoș Anastasiu.

 

Mini-Interviu:

Anastasiu: «Noi încercăm să vindem țara așa cum o vindeam acum 20 de ani»

Capital: Când putem spune «Avem un brand de țară»?

 

Dragoș Anastasiu: Când vom avea o politică coerentă de promovare, când se va face un program coerent de promovare, care să conțină mult PR și mai puțină reclamă de tipul: „Veniți în România că-i frumos“. În momentul ăla vom avea șanse mari. Pentru  că deja avem niște produse care funcționează bine: Transilvania, Delta Dunării și București.

 

Capital: Cum definiți problema transportului, ce se poate face în acest sens?

Dragoș Anastasiu: Avem nevoie de transport, mă refer la avioane. Cel puțin pentru Delta Dunării și litoral. Aici chiar avem o problemă gravă.  Dacă ne uităm mai atent, vedem că pe Transilvania merge, pe București merge, dar pe litoral și pe Deltă nu avem. Ne mai trebuie niște legături de avion pe zonele astea. Iar mai apoi, trebuie să ne ocupăm serios de promovare, așa cum fac toate țările din jurul nostru.

 

Capital: Este clar că avem mult de lucrat aici.

Dragoș Anastasiu: Este foarte simplu, nu stă decât în mâna noastră: a Guvernului, dar mai ales a industriei de turism să se promoveze. Dacă mergeți la târgul de la Berlin, o să vedeți calitatea produselor private, gen broșuri. Vă luați cu mâinile de păr. Așteptăm de la stat să ne facă un site și nu mai știu ce promovare, dar noi încercăm să vindem țara asta cum o vindeam acum 20 de ani. Deci, broșurile, inclusiv calitatea traducerilor, aici avem foarte mult de lucrat.  80% din calitatea produselor de publicitate este catastrofală. Ar trebui să ne mișcăm noi, mai întâi. Să faci niște broșuri ca lumea nu este așa de greu: conținut, traducere, calitatea pozelor, a tiparului. Despre ce vorbim aici? Nu e o descoperire de Univers.

 

Capital: Referitor la afacerile dvs, ați primit oferte să vindeți?

Dragoș Anastasiu: O ofertă, pur și simplu? Cu TUI am negociat destul de mult înainte, dar nu am ajuns la nivelul de ofertă pentru că am schimbat macazul, am schimbat ideea. Dacă fuzionam, trebuia să se facă evaluarea uneia dintre companii. Păi sunt 20... La final a fost: cumpără-ne tu pe noi și joacă-te cu ele și, când te-ai jucat bine cu ele și ai amescat bine cărțile, etc, venim și noi. Și a fost bine așa. Ne-am dezvoltat foarte bine în ultimii patru ani. A fost o idee foarte bună să cumpărăm atunci Danubius. La începutul anului am terminat, a fost plătit tot. Și acolo au fost alte câteva milioane de euro pe care am reușit să le achităm.

Capital: Dar afacerea cu transportul de călători? Ce schimbări au fost anul acesta?

 

Dragoș Anastasiu: Primele trei luni au adus o scădere, nu îmi dau seama de ce. Asta se întâmplă în ultimii ani, nu îmi mai explic anumite fenomene, nu le mai înțeleg. Luna august a fost în top, topul topurilor. Noi, de câțiva ani, nu ne mai bugetăm creștere, dar creștem până la 15%-16%.

 

Capital: Veți continua să investiți în flota de autocare?

Dragoș Anastasiu: Anul trecut am cumpărat opt autocare, plus încă patru pe care le-au cumpărat partenerii noștri. Au fost vreo 12 autocare noi pe linie. Și se simte acest lucru pentru că sunt mai mari, au business class. Un autocar de acest gen costă în jur de 300 de mii de euro. De asemenea, anul acesta vom mai cumpăra cel puțin cinci - șase autocare. O să le comandăm în toamna asta și le așteptăm prin februarie.

 

Capital: Cum va schimba liberalizarea pieței această industrie?

Dragoș Anastasiu: Eu tot aștept liberalizarea pe transport intern. Așa cum s-a întâmplat în Germania: nemții au liberalizat acum doi ani transportul de călători. Nu aveai voie să faci cu autocarul, era monopol. Și atunci a fost o explozie, au fost mii de autocare. La noi e monopol. Legea ne oprește. Se face o licitație, se atribuie traseele și rămân atribuite cinci ani. Ceea ce pentru publicul final este o mare prostie, iar calitatea serviciilor scade.

 

O scurtă descriere:

- La 30 de ani, Dragoș Anastasiu a lăsat Germania pentru România, unde a înființatat o companie în domeniul transportului, devenind, în scurt timp, una dintre cele mai cu­noscute companii;

- Astăzi,  este proprietarul grupului Eurolines, din care fac parte 20 de companii din România, Germania şi Republica Moldova, cu activităţi în transporturi şi turism;

- În iunie 2011, Eurolines a încheiat un parteneriat cu TUI Travel PLC, companie înregistrată în Marea Britanie şi controlată de grupul german TUI, lider mondial în domeniul turismului;

- În patru ani, cifra de afaceri a grupului deținut de Dragoș Anastasiu s-a triplat; anul acesta, valoarea ei este estimată să ajungă la aproximativ 100 de milioane de euro, în creștere față de anul trecut;

- În 2015, a înregistrat creșteri ne­aș­teptate pe toate segmentele pe care le dezvoltă; totodată, omul de afaceri a investit în extindere, fiind prezent cu agenții în toate mall-urile;

- Și tot în 2015, a continuat să investească în online, numai cu noua versiune cheltuind aproximativ 180.000 euro.

 

sursa

Please reload

Parteneri