Călin Ile (FIHR): Pierderile în...

01/06/2020

Corina Martin (FAPT): Solicitam...

17/03/2020

72 de evenimente de Street Food...

05/03/2020

ANBCT Romania a incheiat anul 20...

08/01/2020

Cele 7️ produse tradiționale din...

08/01/2020

Masterclass „Bella Italia” dedic...

04/12/2019

1/5
Please reload

Doi prieteni şi-au deschis o cafenea de 12 metri pătraţi în nordul Bucureştiului şi vând cafea la preţul corect

Doi tineri din Cluj s-au îndrăgostit de aroma cafelei şi, cu ajutor din partea unui brand cunoscut, au deschis un mic coffee shop în Bucureşti. Urmează o nouă locaţie, în centrul Capitalei, iar tinerii sunt încrezători că vor putea oferi în continuare espresso de cea mai bună calitate.

 

Vlad Buda şi Dan Ursan, doi tineri de 27 de ani, se cunosc de când erau copii, dar au decis 
de-abia anul trecut să pună bazele unui business. 
„Ne-am cunoscut la grădiniţă, deci ne ştim de aproape 25 de ani. Am şi lucrat împreună încă din 2006, dar cu mici pauze“, povestesc cei doi antreprenori.

 

 

Vlad şi Dan au pornit o „afacere cu suflet“, prin care vor să împartă şi altora pasiunea lor pentru cafea. Steam Coffee Shop este o minicafenea într-un spaţiu de doar 12 metri pătraţi, înspre zona de nord a Capitalei, de unde clienţii pot cumpăra doar produse „to go“.

 

De unde însă pasiunea pentru cafea? „Am lucrat mult în domeniul ospitalităţii, dar nu am avut neapărat legătură cu produsele din cafea“, povesteşte Vlad Buda. „În 2010 am participat la o competiţie de barista, iar acolo am fost jurizaţi de campionul naţional al Greciei la proba de cafea la filtru. După concurs am stat vreo nouă ore de vorbă şi ne-a explicat ce-am făcut bine, ce-am greşit şi aşa mai departe. Noi nu înţelegeam cum poate să bea atât de multă cafea, cerea un espresso la fiecare zece minute. Între timp a ajuns campion mondial la proba de cafea la filtru.“

„După acel moment, am început să exersăm în fiecare zi“, continuă Dan Ursan. „Mergeam cu câteva minute înainte să se deschidă barul unde lucram şi încercam diverse lucruri pe care le găseam pe internet, pentru că alte surse de a învăţa nu prea există.“

 

Un an mai târziu, au decis să plece în străinătate pentru a lucra şi au ales Berlinul. Au fost aproape să deschidă un coffee shop în Germania, dar s-au răzgândit în ultimul moment. „În primă fază am vrut să pornim o afacere la Berlin, chiar găsisem acolo pe cineva cu bani care era dispus să ne ajute. Dar exact înainte de semnarea actelor, am realizat că asta ne-ar fi obligat să rămânem acolo, iar noi nu eram convinşi că ne dorim asta.“

 

Tinerii antreprenori nu au renunţat la idee şi s-au întors în ţară, însă lucrurile au devenit ceva mai complicate. „Ne-am întors la Cluj cu intenţia de a deschide o locaţie mai mare, ne gândeam şi la un spaţiu în care să servim ceva de mâncare. Apoi ne-am lovit de legislaţie, aşa că am rămas doar la cafea. Am încercat prin Cluj vreo 7-8 luni, am tot căutat spaţii, dar acolo există o singură zonă unde poţi avea succes cu un astfel de business, şi acolo chiria e foarte scumpă“, îşi aminteşte Vlad Buda.

 

Colegul său, Dan Ursan, explică cum au ajuns în Bucureşti. „Când eram aproape să renunţăm, am discutat cu Mihai Panfil de la Origo, care ne este şi un foarte bun prieten, iar el ne-a propus o colaborare, a propus să deschidem un coffee shop în Bucureşti. Ne-am mutat în Capitală anul trecut în mai, iar afacerea am pornit-o în decembrie.“

 

Susţinuţi de cei de la Origo, companie cu activităţi tot în domeniul cafelei, şi profitând de know-how-ul acestora, cei doi spun că au stat cot la cot cu muncitorii care s-au ocupat de amenajarea spaţiului; suma necesară deschiderii a fost de ordinul a zeci de mii de euro. „Investiţia a fost de câteva zeci de mii de euro, marea parte a banilor fiind investiţi în aparatură de multă generaţie“, spune Vlad Buda. 

 

Nu au investit foarte mult în promovare, deoarece băutorii de cafea tare au aflat repede despre Steam. Numărul clienţilor a fost neaşteptat de mare în prima lună, iar cei doi antreprenori cred că au reuşit să aibă o rată importantă de întoarcere a celor care le consumă produsele. „Ne bazăm în mare măsură  pe clienţii fideli. În prima perioadă, imediat după deschidere, a fost o creştere foarte rapidă a numărului celor care ne vizitau; acum, acest număr s-a stabilizat, vin între 60 şi 80 de oameni pe zi“, spun cei doi. „Avem nişte clienţi senzaţionali. Nici măcar la Berlin nu am văzut oameni atât de dornici să experimenteze cafeaua, să guste diferite produse.“

 

Nu şi-au făcut un plan detaliat de afaceri, dar sunt convinşi că afacerea va merge bine. „Când 
ne-am întors în România şi am decis să investim în afacere, mai mulţi prieteni ne-au întrebat în cât timp o să recuperăm investiţia sau ce profit o să avem; a fost ca şi cum ne-ar fi dat cineva o palmă, pentru că nu ne-am gândit la aceste lucruri. Totul a venit de la ideea de a avea un loc de muncă, bineînţeles că vrem să câştigăm bani din asta, dar nu am făcut niciun fel de calcule legate de venituri sau de cifra de afaceri“, spune Dan Ursan. „Dacă ne vom dezvolta în alte oraşe, primul va fi cu siguranţă Cluj. Am avut deja oferte de a franciza, dar nu ne interesează în acest moment. Este un business cu suflet şi nu vrem să pierdem asta.“ Acesta este şi motivul pentru care, cel puţin în viitorul apropiat, nu doresc să deschidă alte locaţii. „Acum deschidem locaţia din Piaţa Romană, dar nu vrem să ne extindem mai mult, vrem să ne axăm pe calitate. Vrem să creştem nişte oameni care să poată să livreze aceeaşi calitate pe care o obţinem atunci când lucrăm împreună.“

 

Pentru cei doi antreprenori, calitatea produselor este cel mai important aspect al afacerii. Nu vor să facă niciun fel de compromis atunci când vine vorba de aroma sau prospeţimea cafelei. „Vom încerca mereu să aducem cafea proaspătă, în funcţie de recoltele din jurul lumii. Acum, spre exemplu, vom avea cafea din Columbia, pentru că sezonul de recoltare de acolo s-a încheiat în decembrie. O să o avem o lună şi jumătate sau două, după care vom aduce din Etiopia. O să colaborăm cu mai mulţi roasteri (prăjitorii de cafea - n.red.), nu vrem să luăm cafea de la un singur distribuitor.“

 

Preţurile băuturilor oferite de Steam Coffee Shop pleacă de la 6 lei şi se calculează în funcţie de factori precum numărul shot-urilor de espresso sau timpul necesar preparării. „Cel mai vândut produs e cappuccino. Noi îi spunem cappuccino când vorbim despre produs, dar dacă cineva se uită pe tabla de meniu nu o să-l găsească. Noi avem doar espresso sau espresso cu lapte; băuturile diferă în funcţie de intensitate sau cantitatea de lapte.“

 

Pe piaţa cafelei de specialitate, după cum o denumesc cei doi tineri antreprenori, mai este loc şi pentru alţi jucători. Oamenii vor produse de calitate, chiar dacă nu înţeleg faptul că ideea de calitate este una normală, şi nu ceva ieşit din comun. Aceasta este una din diferenţele faţă de pieţele din Vest, explică cei doi antreprenori. „În străinătate, oamenii consideră că este un drept al lor să beneficieze de produse de calitate, şi chiar aşa este.“ Prin Steam Coffee Shop, Vlad Buda şi Dan Ursan încearcă să aducă această mentalitate şi în România.

 

sursa

 

Tags :

Please reload

Parteneri