La două săptămâni de la Bucharest Street Food Festival încă se vorbește despre orgia culinară din zilele petrecute între 8 și 11 septembrie la Romexpo ca și când ar fi fost ieri. Aproape nostalgică (și flămândă, nu recomand), răsfoiesc sutele de poze de pe pagina oficială de facebook a evenimentului și pentru câteva secunde am impresia că am nimerit pe albumele foto ale unui eveniment din Londra sau Barcelona. Nu mă pot abține de la o bucurie la granița cu mândria patetică-știți genul acela, când îți dai seama că se întâmplă chestii mișto “și la noi”-pentru că mi se pare remarcabil cum la doi ani de la apariția primului food-truck din România, peste 60 de antreprenori s-au organizat exemplar încât să aducă mâncare bună, autentică, etnică, românească, diversă, în stradă. În caz că nu ați ajuns la festival și aveați vreun gând cârcotaș din categoria “care-i, dom’le, mâncarea aia?”, burgers, hot dogs, burritos, pizza, quesadillas, sandwiches, tacos, pasta, langoș, bagels, salads, seafood, vegan n vegetarian, fish n chips, paella, ramen, cakes and pies, arrosticini, crepes, waffles, ice cream, bbq and smokehouse, gyoza, s-au servit laolaltă pe aleea principală din Romexpo.
Pe triluri de artiști autohtoni sau de peste mări și țări, printre care Dub Pistols, Nouvelle Vague, Culese din Cartier -tot satul, Audio Bullys, mii de vizitatori-neplătitori de bilet dacă au ajuns între ora 13 și 16, plătitori de 17 lei pe zi, dacă s-au prezentat la distracție după ce soarele s-a mai domolit un pic-s-au ghiftuit ca de Crăciun, Revelion, Paște și ziua de naștere la un loc. Ca o reconfirmare a faptului că “Food is the new…black/ internet/ religion”.
Nu numai mâncăii au avut parte de o experiență memorabilă ci și cei din rulote, corturi, de la plite sau din spatele caselor de marcat. Tsunami-ul de vizitatori din fiecare zi a luat pe sus fiecare “vendor”, depășind așteptările tuturor antreprenorilor, mulți dintre ei la început de drum și cu oarecare emoții despre cum le vor fi primite produsele. Bucuria gurmanzilor, feedback-ul pozitiv, verbalizat sau demonstrat prin revenirea la standuri, au arătat atât “vendor”-ilor cât și organizatorilor că deja fac treabă bună într-o nișă la început de drum.
A fost un festival excelent, singurul minus real fiind tocmai senzația de festival, nu foarte diferit de celelalte, iar pentru această uniformizare a evenimentelor de stradă bucureștene de condamnat sunt autoritățile. Organizatorii au jonglat cu delicatețea unei balerine cu ideea de “street food” și legea inexistentă în ce privește această nișă, ba mai mult, cu piedicile puse de noua administrație în organizarea oricărui gen de eveniment. Miile de vizitatori, zecile de antreprenori, sutele de angajați și sumele vehiculate în domeniul ăsta ar trebui să fie de ajuns pentru a începe demersurile pentru mai multe drepturi în zona comercianților ambulanți.
Foto: Alex Barbulescu, Alexandru Tunschi, Concert Photography.