top of page
CONFERINTA 2024 GASTRONEXT.jpg

Mese în Metaverse: Viitorul mesei digitale

Laurenţiu Mâță

Intrați într-un restaurant și, înainte de a trece de hol pentru a ajunge la masă, o cameră vă scanează fața și corpul și transmite toate datele dvs. etnografice către o bază de date. Maître d' vă urează bun venit și, înainte de a începe masa, vă cere să completați un formular senzorial cu 30 de întrebări care vor genera felurile de mâncare pe care le veți mânca în acea seară. Nu există niciun meniu: algoritmii (și senzorii din cameră) îi vor spune bucătarului din bucătărie ce aveți chef să mâncați în acea seară.



Înainte de primul fel de mâncare, maître d' aduce ochelari de realitate virtuală care îți permit să observi opere de artă expuse pe pereți pe care nu aveai voie să le vezi înainte - sunt NFT-uri ale unor artiști digitali proeminenți care există doar virtual. Când te uiți în partea cealaltă a mesei, partenerul tău de masă (care a rămas fizic acasă, în Hong Kong) îți zâmbește, bând același cocktail pe care îl ai acum în mână. Voi doi stați de vorbă câteva minute, până când chelnerul anunță că a sosit primul fel de mâncare. În sfârșit, puteți începe să mâncați.


Deși pare o scenă de science-fiction, acest restaurant ar putea fi în curând în funcțiune. Tehnologia este deja disponibilă. Și va începe să devină din ce în ce mai comună în următorii ani. Nu pare să existe prea multe îndoieli că digitalizarea va transforma scena culinară așa cum o cunoaștem, așa cum pandemia a accelerat noile modalități de interacțiune digitală cu mâncarea (fie din cauza distanțării sociale, fie din cauza lipsei de încredere în interacțiunea fizică). Un nou univers digital se construiește în timp ce citiți aceste cuvinte. Pentru a fi mai precis, un nou metavers întreg.


Este încă greu de înțeles ce este cu adevărat metaversul și cum va deveni în sfârșit realitatea mesei digitale. Cum ar putea arăta mâncarea într-o lume virtuală și ce înseamnă acest lucru pentru restaurante? În acest moment, nimeni nu știe cu adevărat. Dar interesul pentru metavers nu lasă nicio industrie neatinsă - chiar și mărcile de produse alimentare încearcă să profite de el, inventând realitatea virtuală pentru a interacționa cu publicul lor, după cum scrie autorul Jamie Shackleton într-un raport recent al companiei de consultanță și tehnologie Wunderman Thompson.


"Mărcile alimentare oportuniste se grăbesc să depună mărci comerciale pentru bunuri și servicii virtuale, indicând intenția lor de a se remarca în metavers", spune el, citând o serie de cazuri, de la Burger King și lanțul francez de hipermarketuri Carrefour, la Panera Bread (care a depus o cerere de înregistrare a mărcii comerciale pentru "Paneraverse") și până la Chipotle. Acesta din urmă a făcut echipă cu platforma de jocuri Roblox pentru a permite clienților să ruleze burritos pentru distracție în metavers, iar apoi să câștige credite pe care le pot folosi pe platformele digitale ale Chipotle.


Când vine vorba de restaurante, proiectele variază de la promovarea unor noi experiențe digitale la masă, până la grupuri de țigări care pot reuni cunoscători pentru a interacționa (și a fuma) virtual după cină. În OneRare, prezentat ca fiind primul metavers alimentar din lume, puteți vizita un restaurant virtual cu un meniu al unui bucătar celebru, în care felul de mâncare emblematic poate fi puiul cu unt sau cacio e pepe.


Pe scurt, metaversul este un mediu virtual imersiv, colectiv și hiperrealist, care reprezintă un pas înainte în interacțiunea socială. Pe cale digitală, există noi modalități de ascuțire a simțurilor și de consum de conținut. Este un mod de utilizare a internetului prin intermediul realității virtuale, în care oamenii pot comunica cu ajutorul unor avatare personalizate.


"Cu toate acestea, este important să ne amintim că este o cale care se pavează; încă nu știm unde ne poate duce", spune José Pelaez, coordonator al transformării digitale la BCC Innovation, la Basque Culinary Center, în Spania. "Eu spun că suntem pentru metavers, așa cum am fost pentru mediile sociale atunci când au fost înființate. Existau multe speculații, o promisiune de interacțiune între oameni, iar apoi chiar și companiile au început să își creeze profiluri. Abia astăzi suntem mai conștienți de funcțiile lor - chiar dacă lucrurile noi nu sunt pe deplin dezvoltate."


Pelaez se află în spatele echipei care a pus la cale una dintre primele cine care vor avea loc în metavers pe 18 iulie. Împreună cu LABe Restaurant, proiectul Crypto Pintxos își propune să conecteze lumile gastronomiei și blockchains prin punerea în scenă a unei experiențe gastronomice digitale, care va selecta cinci NFT-uri care vor fi transformate de bucătari din lumea reală în mâncăruri din lumea reală care vor fi gătite și consumate la cină. "Vrem să testăm cum să construim și să experimentăm interacțiunea dintre oameni și mâncare atunci când o bună parte din viața noastră se desfășoară în mediul digital. Așteptăm cu nerăbdare să înțelegem cum putem stimula simțul văzului, al mirosului în noi moduri senzoriale, dar în mod virtual", explică Pelaez.


În viitor, susțin experții, metaversul ne va transporta într-o lume complet digitală și vom putea să ne întâlnim cu prietenii, să mergem la un concert, să facem cumpărături și, bineînțeles, să luăm cina, deși nu putem mânca fizic o masă online (încă!).


De la experiența unui restaurant din confortul propriei case și conectarea cu alte persoane la o masă de realitate virtuală (VR), până la vizitarea unei piețe agricole digitale și posibilitatea de a face donații unui frigider comunitar virtual (care corespunde unui frigider real situat în Indonezia), tehnologiile care stau la baza metaversului încep să contureze o nouă cale pentru lumea gastronomiei.


"Deși s-ar putea să ne aflăm încă la jumătatea drumului, nu există cale de întoarcere", spune Erich Eichstetter, bucătar, designer și cercetaș tehnologic, care face parte din aceeași echipă cu Pelaez. El a lucrat recent la o cercetare amplă privind modul în care digitalizarea pune stăpânire pe industria restaurantelor și a găsit peste 300 de instrumente digitale care au fost create în ultimii ani numai în Spania, unde a avut loc studiul. "De la front office la back office, am enumerat 16 categorii, care cuprind meniul digital, sistemul de comandă, robotica. Astăzi, practic pentru fiecare nevoie din sectorul hotelier, există cel puțin un startup care creează o anumită interfață care nici măcar nu ar putea exista fără tehnologiile digitale."


El citează, de exemplu, un startup care comercializează mesele anulate în ultimul moment în restaurante, ajutându-le să depășească problema neprezentării, care rămâne gravă chiar și după pandemie. Și menționează o inovație privind un proiect de personificare a meniului creat de colegii săi de la Harvard Innovation Lab. Utilizând cele 30 de răspunsuri despre preferințele gustative ale fiecărui oaspete, algoritmii pot ajuta restaurantele să creeze feluri de mâncare și mai inovatoare.


"În cadrul testelor, mulți oameni au gustat lucruri pe care nu le-ar fi comandat dacă ar fi trebuit să aleagă singuri. Ceea ce este interesant este confluența dintre digital și fizic pe care o generează acest lucru, ceea ce noi numim experiența "phygitală"", spune el. Bucătarul, de exemplu, continuă să gătească, dar în spatele său se află un factor digital fascinant. "În viitor, ar putea exista chiar un "pașaport alimentar", un document care să permită restaurantelor să aibă un istoric al ceea ce îi place în general unui client și ce a mâncat în ultimii ani, care ar putea fi folosit de toate restaurantele pe care acesta le frecventează." Ideea este că tu îți încarci datele, iar restaurantul știe exact ce să te servească.


În timp ce mărcile de produse alimentare se ocupă de acest lucru, restaurantele nu fac decât să zgârie suprafața posibilităților fizico-digitale care s-au ivit la orizont pe măsură ce metaversul devine mai accesibil. La Alchemist din Copenhaga, unul dintre cele mai inovatoare restaurante de pe scena actuală, bucătarul Rasmus Munk și echipa sa adoptă tehnologia și lumea digitală pentru a crea o experiență unică pentru oaspeții lor.


De exemplu, pentru a alege un vin, ospătarii prezintă un iPad în care lista digitală este un element tactil cu care te poți juca, creând noi conexiuni și referințe pe care un meniu tradițional nu le-ar putea oferi niciodată. O altă inovație se numește Lifeline, care prezintă un cod QR care este, de asemenea, un îndemn la acțiune - deoarece mulți oaspeți fac poze mâncării, codul care însoțește felul de mâncare duce automat la un site de înscriere unde oamenii pot dona sânge. Dar, potrivit lui Munk, este încă o provocare să faci din lumea digitală o parte integrantă a experienței culinare.


"Preocuparea mea în legătură cu această idee este că elimină întreaga parte culinară din experiență", spune el. El o compară cu niște kituri cu ingrediente pentru ca oamenii să pregătească acasă anumite mâncăruri de restaurant, unde rezultatul depinde de îndemânarea, echipamentul și stilul lor - iar bucătarul nu are tot controlul. "Dar cred că poate fi folosit ca un instrument în multe situații, cum ar fi transportarea oamenilor care nu ar putea vizita un restaurant, într-o lume diferită", adaugă el.


În prezent, Munk și echipa sa lucrează la un proiect împreună cu un spital pentru copii, în care au în plan să folosească VR pentru a-i transporta pe copii într-o livadă de mere, în timp ce mănâncă un măr pentru a le îmbunătăți experiența. "Poate fi un factor de conexiune", explică Musk. El este sceptic în ceea ce privește posibilitatea ca restaurantele să devină în esență digitale în viitor. "Chiar dacă poți crea un sentiment de comunitate într-un spațiu virtual, pulsul și energia vor lipsi din experiență. Industria restaurantelor este prea complexă și depinde de interacțiunea și adaptarea umană."


Într-o industrie condusă de oameni pentru oameni, există modalități prin care metaversul poate face ca gastronomia să fie mai bună pentru cei care fac parte din ea - deoarece, după cum spun experții, trecerea la digitalizare este inevitabilă. În metavers, platformele digitale precum web3 (web bazat pe blockchain) vor permite, de exemplu, tokenizarea proceselor și operațiunilor pentru a genera noi modele de afaceri care pot fi mai descentralizate.


Ar fi posibil să ne imaginăm un restaurant în care proprietatea este distribuită întregului personal. "Deoarece fiecare angajat deține o parte din restaurant, acesta are o "acțiune" reprezentată de un token. Atunci când clientul plătește, printr-o interfață digitală (cum ar fi blockchain), sistemul permite automat distribuirea profiturilor către toată lumea, dacă este programat în acest sens", explică Eichstetter, de la LABe.


"Mai mult decât experiențe hiper-senzoriale și captivante, trebuie să ne gândim la tehnologiile digitale ca la un mijloc de a atinge un scop, de a rezolva probleme reale și de a crea un scenariu viitor mai bun pentru toți", spune el. Conceptele digitale bazate pe alimente se pot dovedi cruciale pentru a asigura relevanța industriei către un univers virtual cu totul nou. Unul pe care îl vom numi "meta".

Comments


Top Hospitality Videos

Top Hospitality Videos

Top Hospitality Videos
Se caută videoclip...
Toate categoriile
Toate categoriile
Educatie
Entertainment
Music
NEWS
People & Blogs
Ramada by Wyndham Slatina Parc a ales sistemele de apa Celli.
00:00
Redă videoclipul

Ramada by Wyndham Slatina Parc a ales sistemele de apa Celli.

Top Hospitality
Curs VIDEO - Primul meu Food Truck
04:39:43
Redă videoclipul

Curs VIDEO - Primul meu Food Truck

Laurențiu Mâță
Chef Cezar Munteanu pregateste 2 retete de Halloween! Placinta de dovleac si Risotto cu dovleac 🎃
15:15
Redă videoclipul

Chef Cezar Munteanu pregateste 2 retete de Halloween! Placinta de dovleac si Risotto cu dovleac 🎃

TRU food
CELLI la Casa Boierului Din Deal
04:57
Redă videoclipul

CELLI la Casa Boierului Din Deal

Top Hospitality
LIFESTYLE - invitat Daniela Ruse | 10 Iunie 2021
21:47
Redă videoclipul

LIFESTYLE - invitat Daniela Ruse | 10 Iunie 2021

DOTTO TV
Premiat la Cupa Marea Neagră în Artă Culinară, Adrian Eduard Ionescu, la Actualitatea LIVE
00:00
Redă videoclipul

Premiat la Cupa Marea Neagră în Artă Culinară, Adrian Eduard Ionescu, la Actualitatea LIVE

Facebook page
Cupa Marea Neagra in Arta Culinara 2021
03:26
Redă videoclipul

Cupa Marea Neagra in Arta Culinara 2021

Antena 3
MAREA REDESCHIDERE HORECA LITORAL 2021
00:00
Redă videoclipul

MAREA REDESCHIDERE HORECA LITORAL 2021

RESTO
Top Culinary Trends 2016 - Interviuri
00:00
Redă videoclipul

Top Culinary Trends 2016 - Interviuri

Top Hospitality
Cum a fost la Street Food City, editia 2018
00:00
Redă videoclipul

Cum a fost la Street Food City, editia 2018

Top Hospitality
Cofetar în Romania, cu Flavian Dobre
00:00
Redă videoclipul

Cofetar în Romania, cu Flavian Dobre

pe-plus.ro
Despre sushi, cu chef Vova
00:00
Redă videoclipul

Despre sushi, cu chef Vova

pe-plus.ro
Interviu Chef John Menumorut - Owner Big John Food Truck & Lab
00:00
Redă videoclipul

Interviu Chef John Menumorut - Owner Big John Food Truck & Lab

pe-plus.ro
Demonstratia culinara facuta de catre Chef Adrian Hadean la Taste Ambassadors  #Tasteambassadors2016 #TopHospitality #TrendsByHRB #ABCPTH #RevistaProgresiv  © -  Asociatia Bucatarilor si Cofetarilor Profesionisti - Top Hospitality | Trends by HRB | T
00:00
Redă videoclipul

Demonstratia culinara facuta de catre Chef Adrian Hadean la Taste Ambassadors #Tasteambassadors2016 #TopHospitality #TrendsByHRB #ABCPTH #RevistaProgresiv © - Asociatia Bucatarilor si Cofetarilor Profesionisti - Top Hospitality | Trends by HRB | T

Chefs Network - Romania
Interviu cu Catalin Jernoiu, chef executiv BistroMar
00:00
Redă videoclipul

Interviu cu Catalin Jernoiu, chef executiv BistroMar

pe-plus.ro
Motivele care stau in spatele succesului OSHO
00:00
Redă videoclipul

Motivele care stau in spatele succesului OSHO

pe-plus.ro
ICEP Hotel School – formare profesională în Ospitalitate
02:50
Redă videoclipul

ICEP Hotel School – formare profesională în Ospitalitate

pe-plus.ro
Cum se poate revitaliza breasla bucatarilor
00:00
Redă videoclipul

Cum se poate revitaliza breasla bucatarilor

pe-plus.ro
Demonstratia culinara - Chef Catalin Jernoiu la Taste Ambassadors
00:00
Redă videoclipul

Demonstratia culinara - Chef Catalin Jernoiu la Taste Ambassadors

Chefs Network - Romania
Demonstratia culinara facuta de catre Chef Giuseppe Ipsaro Pas...
00:00
Redă videoclipul

Demonstratia culinara facuta de catre Chef Giuseppe Ipsaro Pas...

Chefs Network - Romania
Demonstratia culinara facuta de catre Chef John Menumorut  la Taste Ambassadors powered by Tabasco & www.parmafood.ro  #Tasteambassadors2016 #TopHospitality #TrendsByHRB #ABCPTH #RevistaProgresiv  © -  Asociatia Bucatarilor si Cofetarilor Profesionis
00:00
Redă videoclipul

Demonstratia culinara facuta de catre Chef John Menumorut la Taste Ambassadors powered by Tabasco & www.parmafood.ro #Tasteambassadors2016 #TopHospitality #TrendsByHRB #ABCPTH #RevistaProgresiv © - Asociatia Bucatarilor si Cofetarilor Profesionis

Chefs Network - Romania
Demonstratia culinara facuta de catre Chef Ana Consulea  la Ta...
00:00
Redă videoclipul

Demonstratia culinara facuta de catre Chef Ana Consulea la Ta...

Chefs Network - Romania
Demonstratie culinara | sashimi by Chef Vova / Curnic Vladimir
Executive Chef la YOSHI Sushi & Teppanyaki Floreasca
Demonstratie culinara executata in cadrul evenimentului TASTE AMBASSADORS 2016
00:00
Redă videoclipul

Demonstratie culinara | sashimi by Chef Vova / Curnic Vladimir Executive Chef la YOSHI Sushi & Teppanyaki Floreasca Demonstratie culinara executata in cadrul evenimentului TASTE AMBASSADORS 2016

Chefs Network - Romania
Demonstratia culinara facuta de catre Chef Razvan Alexandru la...
00:00
Redă videoclipul

Demonstratia culinara facuta de catre Chef Razvan Alexandru la...

Chefs Network - Romania
Sous-Vide Workshop
00:00
Redă videoclipul

Sous-Vide Workshop

Chefs Network - Romania
Demonstratia culinara de exceptie facuta de catre Maestrul Ioan Florescu, Executive Chef Restaurant Belvedere, in cadrul evenimentului Taste Ambassadors 2016. Nu uitati ca intre 30-31 Mai 2017 Taste Ambassadors revine cu o noua editie. http://www.tas
00:00
Redă videoclipul

Demonstratia culinara de exceptie facuta de catre Maestrul Ioan Florescu, Executive Chef Restaurant Belvedere, in cadrul evenimentului Taste Ambassadors 2016. Nu uitati ca intre 30-31 Mai 2017 Taste Ambassadors revine cu o noua editie. http://www.tas

Chefs Network - Romania
Demonstratie culinara - Chef Joseph Hadad
Desert cu trabuc de foi.
TASTE AMBASSADORS 2016
00:00
Redă videoclipul

Demonstratie culinara - Chef Joseph Hadad Desert cu trabuc de foi. TASTE AMBASSADORS 2016

Chefs Network - Romania
Demonstratie culinara - Chef Nico Lontras
Taste Ambassadors 2016
00:00
Redă videoclipul

Demonstratie culinara - Chef Nico Lontras Taste Ambassadors 2016

Chefs Network - Romania
Demonstratia culinara facuta de catre Chef Mocan Emanuel la Ta...
00:00
Redă videoclipul

Demonstratia culinara facuta de catre Chef Mocan Emanuel la Ta...

Chefs Network - Romania
The Recipe, Sezonul I, Ep. 2
00:00
Redă videoclipul

The Recipe, Sezonul I, Ep. 2

Chefs Network - Romania